De dieselpomp en

Eens in de maand testen we de dieselpomp; doet de accu het nog, perst de pomp nog altijd water als het nodig is en doen kranen en afsluiters het wel. Dit periodiek testen is nodig om onze vaardigheden te onderhouden en er zeker van te zijn dat we tijdens onze komende ‘ijstijd’ (mijn synoniem voor vorstperiode) we de ijsvloer kunnen aanvullen met nieuw potentieel ijs.

Eind november bleek de installatie niet te voldoen aan de basiseisen.  brak de ondergrondse leiding en spoot het water onbedoeld uit de gebroken leiding. De gemeente heeft binnen twee weken de breuk hersteld en tevens een aantal andere ondeugdelijkheden in het pompsysteem verbeterd. Ons resten nog twee afsluiters die blijken te lekken. Een uitgerekend voor de deur van het clubhuis. Dat geeft nu een nat terras, maar tijdens de komende ‘ijstijd’ geeft dat allerlei gladdigheid op de verkeerde plek; je zult er maar uitglijden met je warme chocomel met slagroom; gelijk je schaatspak verpest en dat los van de gevoelige plekken die je na de val overhoudt.

De andere afsluiter is technisch belangrijk, daarmee kunnen we de ringleiding vullen en legen. Nu loopt de put met afsluiter vol met water en zit de spindel onder water. Straks als het vriest, zit die spindel vast in ijs en kan niet meer worden bediend. De ringleiding kan dan niet meer worden gebruikt. De clusclub zal beide manko’s onderhanden nemen.

De oproep voor “ECHTE MENSEN” heeft geresulteerd in een gezellig groepje ASV-ers, die op een rustige zaterdag ochtend met elkaar heeft geoefend in het bedienen van de dieselpomp en het sproeien (broezen) van water op de baan. Daarmee is de groep mensen die zich inzetten bij het ijs-maken verstevigd en kunnen zij de Almeerders de komende ‘ijstijd’ meer kansen bieden op ijspret. Laat de winter maar komen!

Groet, Frans Jan (technisch beheer)